Klassiruum neuroloogiliste erinevustega lastele

Neurodivertiteetsust toetav koolimööbel

Kooliteed alustades seisavad lapsed silmitsi uute ja kõrgemate nõudmistega – mis on tihtipeale näiteks ATH, autismi ja düsleksiaga laste jaoks ebamõistlikud. Lastele avaldatav surve koolinormidesse mahtuda, suurendab stressi ja ainult süvendab nende sümptomeid. Võttes teistsuguse lähenemise, kohandades klassiruumid kõigi omapäradega arvestavaks, lood parema kooli kõigile.

Mööbel, millest on kasu kõigile 

AJ Grupi töötajad läbisid hiljuti Rootsi organisatsiooni Attention koolituse, mille teemaks oli neurodivertiteetsus. Koolituse eesmärk oli laiendada silmaringi ja anda kõigile kasulikke teadmisi, et teaksime kuidas kujundada ja edendada õpperuume ning oskaksime selles valdkonnas ka teisi aidata. Peamiselt selgus, et kui mõned lapsed vajavad keskendumiseks rahu ja vaikust, siis teistel on tunnis sammu pidamiseks vaja end liigutada ja oma rahutu loomus välja saada. Kujundades klassiruumi tuleb arvestada iga koolilapse individuaalsete õppimisvajadustega, et anda kõigile võrdne võimalus enesearenguks. Parem õppekeskkond nii õpilastele kui ka pedagoogidele!

Millised on neuroloogilised arenguhäired?

Neuroloogilised arenguhäired on neuroloogilised seisundid, mis ilmnevad varases lapsepõlves, tavaliselt enne kooliminekut ja kahjustavad isikliku, sotsiaalse, akadeemilise ja/või tööalase funktsioneerimise arengut. Tavaliselt on nendega seotud raskused konkreetsete oskuste või teabekogumite omandamisel, säilitamisel või rakendamisel. Neuroarenguhäired võivad olla seotud ühe või mitme järgneva häirega: tähelepanu, mälu, taju, keel, probleemide lahendamine või sotsiaalne suhtlemine. Muude levinud neuroloogiliste arenguhäirete hulka kuuluvad autismispektri häired, õpihäired (nt düsleksia) ja intellektipuude.

Allikas: arst.ee

Soovitused klassiruumi sisustamiseks

  • Vähenda müra
    Kasuta helisummutavaid tooteid, et vähendada müra, mis tuleb nii klassiruumist kui ka õuest. Mürasummutavad kõrvaklapid on suurepärased abivahendid õpilastele, kes vajavad keskendumiseks täielikku vaikust.
  • Loo kohad individuaalseks tööks
    Mõned õpilased peavad eraldi istuma, et nad suudaksid tunnis sammu pidada. Sirmidega ümbritsetud lauad varjavad segavaid tegureid ja loovad õpilase ümber turvalisema õhkkonna.
  • Investeeri sensoorsetesse abivahenditesse
    Neurodiversiteetsete laste jaoks kohandatud klassiruumis on tänuväärseks abivahendiks stressi leevendavad sensoorsed mänguasjad ja esemed, mis hoiavad rahutud käed või jalad töös.
  • Paku ka pehmet mööbel
    Osad lapsed suudavad paremini keskenduda mujal kui laua taga, näiteks mugavas tugitoolis või kott-toolis. Diivanid ja pehmed materjalid klassiruumis on samuti suurepärased mürataseme vähendamiseks.

Loe veel soovitusi