Loo kõikide õppimisvajadustega arvestav klassiruum

Loo kõikide õppimisvajadustega arvestav klassiruum

Kooliteed alustades seisavad lapsed silmitsi uute ja kõrgemate nõudmistega – mis on näiteks ATH, autismi ja düsleksiaga laste puhul sageli ebamõistlikud. Lastele avaldatav surve koolinormidega vastavusse viimiseks suurendab stressi ja ainult süvendab nende sümptomeid. Võttes teistsuguse lähenemise ja kohandades kooli neurodiversiteetsust kaasavaks, lood parema kooli kõigile.

Eelised neuroloogiliste erinevustega õpilastele klassiruumi kohandamisel

Kool, mis on loodud nii, et see sobiks neuroloogiliste erinevustega lastele, sobib kõigile. Näiteks selgus ja hea struktuur, mis on olulised paljudele ATH ja autismiga jne lastele, on võrdselt kasulikud kõikidele õpilastele ja töötajatele. Siin on mõned nõuanded, kuidas oma klassiruumi sisustada.

Lisaks tavapärastele istekohtadele peaks klassis olema ka:

  • Lauad rühmatööks
  • Kohad individuaalseks tööks

Näited mööblist, mis võiks klassis olla koos laudade ja toolidega:

  • Kaasaskantavad sirmid
  • Tasakaalutool
  • Mürasummutavad kõrvaklapid

Kujunda õpikeskkond õigesti kohe algusest peale

Koolikeskkondade muutmine võib alata juba projekteerimisetapis. Mõelge sellele, millist käitumist asukoht õhutab. Näiteks pikk koridor kutsub jooksma, mistõttu neuroloogiliste erinevustega lastel võib olla raske mõista, miks koridoris joosta ei tohi. Söökla on suur avatud ruum, kus heli kajab maast laeni – miks siis vaikselt peab rääkima?

Teistmoodi keskkonda kujundades on võimalik laste käitumist mõjutada. Hotelli fuajees on mahe valgustus, vaibad ja pehme sisustus, mis soodustab madala hääletooni kasutamist teistega vesteldes – sama mõtteviisi saab rakendada ka koolides.

Praktilised näpunäited neuroloogiliste erinevustega õpilastele kohandatud koolile

  • Pane päevakord kirja. Selgitage kõnealuse tunni eesmärki ja käige ülesanded läbi, et õpilane teaks, kui palju neilt oodatakse.
  • Ole organiseeritud. Neuroloogiliste erinevustega õpilastele meeldib, kui kõik on omal kohal. Selgelt märgistatud hoiuruum tekitab vähem segadust. Ümberringi lebavad asjad võivad häirida, kuid kui need asetada vastavatesse sahtlitesse, jääb visuaalne mulje korralikum.
  • Aita aega tajuda. Klassiruumis olev ajaarvesti, mis näitab järelejäänud minuteid, näitab õpilastele, kui kaua nad peaksid veel keskenduma.

Kohandatud klassiruum on kasulik kõikidele õpilastele. Lihtsaim viis on jagada klassiruum tsoonideks. See annab õpilastele võimaluse leida neile kõige sobivam töökoht. Vähemalt sama oluline on heli- ja visuaalne keskkond. Lisaks koolisisustuse täiustamisele on üliolulised ka teadmised neuroloogilistest erinevustest ja hea planeerimine.


Aitame sind kooli kohandamisel

Kas vajad oma koolikeskkonna muutmiseks inspiratsiooni või abi? AJ Grupil on koolide ja avaliku halduse jaoks pühendunud sisekujundusekspertide meeskond, kes aitab hea meelega.