Erinevused juhi ja liidri vahel

Erinevused juhi ja liidri vahel

Juhtimine on inimeste ja organisatsiooni mõjutamise ning suunamise protsess. See on keeruline ja väljakutseid pakkuv ülesanne, mis nõuab juhilt nii tehnilisi kui ka sotsiaalseid oskusi.

Juhtimiseks on olemas palju erinevaid teoreetilisi lähenemisi. Üheks levinumaks on situatsiooniline juhtimine, mis lähtub põhimõttest, et kõige efektiivsem inimeste juhtimine sõltub konkreetsest olukorrast. Selle lähenemise kohaselt peab juht olema paindlik ja suutma kohandada oma juhtimisstiili vastavalt töötajate vajadustele ning konkreetsele situatsioonile. Teine laialdaselt tunnustatud lähenemine on transformatsiooniline juhtimine. See on juhtimisteooria, mis keskendub töötajate motiveerimisele ja inspireerimisele.

AJ Grupp on pereettevõte, mis tegutseb 21 erineval turul. Oleme oma 45 tegutsemisaasta jooksul loonud edukaid koostöösuhteid paljude erinevate ettevõtete juhtidega. Me soovime, et meie kliendid oleksid edukad ja me teame, et hea töökeskkond on eduka ettevõtte aluseks. Töötajad, kes tunnevad end oma töökohal hästi, on produktiivsemad ja õnnelikumad. Meie aitame luua kaasaegse ja funktsionaalse töökeskkonna, mis motiveerib töötajaid ja viib teie ettevõtte edu poole.


Mida tähendab liidriks olemine?

Juhtimine on oluline igas organisatsioonis, olenemata selle suurusest või valdkonnast. Nii nagu eelpool põgusalt mainitud sai on juhtimine protsess, mille käigus juhid mõjutavad ettevõtte siseselt teisi inimesi mingite kindlate eesmärkide saavutamiseks. Suhtlemine on aga juhtimise edu võtmeks. Tänu heale suhtlemisoskusele saavad juhid motiveerida oma töötajaid, lahendada konflikte ja luua positiivse töökeskkonna.

Tegelikult on aga juhtimine palju enamat kui ainult eesmärkide seadmine ja nende saavutamiseks vajalike tegevuste planeerimise. See on ka inimeste otsene toetamine nende töös. Seetõttu on oluline tagada töötajatele meeldivad töötingimused ja vajalikud töövahendid, et nad saaksid oma tööd hästi teha. Kui materjalid, teadmised, tööriistad või ettevõtte IT-infrastruktuur on puudulik või vigane, on ka kõige motiveeritumal meeskonnal raske oma tööülesandeid soovikohaselt teha.

Kas juhtimine peaks olema vaid ühe inimese kätes? 

Kas juhtimine peaks olema vaid ühe inimese kätes? 
Traditsiooniliselt on ettevõtetes juhtimine olnud vaid ühe inimese vastutusalaks. Viimastel aastatel on aga üha enam populaarsust kogumas ka nn jagatud juhtimine, kus juhtimisülesandeid jagavad ettevõttes omavahel mitu erinevat inimest.

Jagatud juhtimisel on mitmeid eeliseid. Esiteks aitab see vähendada ühe inimese töökoormust ning seeläbi parandada tema tööefektiivsust. Teiseks aitab jagatud juhtimine parandada otsustusprotsessi. Kui otsuseid teevad mitu erinevat inimest on ka otsused rohkem läbimõeldud ja enam kaalutletud.

Muidugi on jagatud juhtimisel ka mõned puudused. Peamiseks murekohaks on oht, et tekivad omavahelised konfliktid. Seega on oluline, et kui mitu inimest jagavad juhtimisülesandeid, peavad nad suutma omavahel koostööd teha. Samuti peab nendele antud ülesannete jaotus olema selgelt määratletud.

Juhtimine on teekond, mitte sihtpunkt! Seetõttu on juhtide jaoks oluline pidevalt koolitada nii oma meeskondi kui ka tegeleda enese arendamisega. Just seepärast mulle meeldib töötada AJ-s, kuna siin on kõigile palju arenguvõimalusi!
Dr. David Bray, AJ Grupi asepresident

Hübriidtöö väljakutsed

Pärast pandeemiapiiranguid ja sellega kaasnevat kodust töötamist on hübriidtöö siin, et jääda. See töömeetodite muutus mõjutab ka juhi tööd. Kui kõik töötajad igapäevaselt kontorisse ei kogune, väheneb sotsiaalne suhtlus ja kohvipauside ajal kaob väärtuslik väike jutt. Sellistel mitteametlikel kohtumistel jagatud oluline teave ei pruugi kaugtööd tegevate kolleegideni jõuda. Loe, mida on hübriidtöö kohta hea teada.

Nagu paljude muutuste puhul, sõltub edu sellest, kui hästi organisatsioon uute tingimustega kohaneb. Kui töökorraldus muutub, tasub üle vaadata ka kontorimööbel ja konverentsiruumid. Hübriidjuhtimine võib toimida isegi paremini kui traditsiooniline lähenemine, kus kõik on iga päev kohal.

Ametlikud ja mitteametlikud juhid

Ametlikud juhid on isikud, kellele on antud juhtimise volitus konkreetse organisatsiooni poolt. Mitteametlikud juhid on isikud, kes ei oma küll ametlikku juhipositsioon, kuid kellel on siiski märkimisväärne mõju oma kaastöötajate hulgas.

Mitteametlikud juhid võivad oma kolleegide arvamusi, käitumist ja omavahelist suhtlust oluliselt mõjutada. See võib olla positiivne nähtus, mis aitab kaasa meeskonnatöö sujumisele, kuid samas jääb ka oht, et mitteametlikud juhid kasutavad oma mõjuvõimu kurjasti. Näiteks võivad nad püüda mõjutada töötajate otsuseid või käitumist viisil, mis ei ole ettevõtte huvides.

Et mitteametlik juhtimine ei tekiks, peab ametlik juhtimine olema selge ja hästi toimiv. Ametlike juhtide ülesandeks on luua töökeskkond, kus kõik töötajad tunnevad end kaasatuna ja motiveerituna.

Mis teeb juhist hea juhi?

Hea juht on inimene, kes suudab luua organisatsioonis hea ja produktiivse töökeskkonna. Sellise, kus töötajad tunnevad end kaasatuna ja motiveerituna. Hea juhi omadused ja käitumine on järgmised:

  • Positiivne suhtumine: Hea juht on alati positiivne ja entusiastlik, isegi keerulistes olukordades. Ta usub oma töötajatesse ja nende võimetesse ning inspireerib neid eesmärkide saavutamisel..
  • Eeskujuks olemine: Hea juht käitub eeskujulikult ning järgib ka ise väärtusi, mida ta oma töötajatelt ootab. Ta on usaldusväärne, aus ja õiglane.
  • Töötajate eest hoolitsemine: Hea juht hoolib oma töötajatest kui inimestest, mitte ainult kui tööjõust. Ta pakub neile tuge ja arenguvõimalusi ning tunnustab nende pingutusi.
  • Loova mõtlemise julgustamine: Hea juht julgustab oma töötajaid mõtlema kastist välja. Ta loob keskkonna, kus on ohutu katsetada ja riskida.

Juhtkond peab looma sobivad töötingimused

Lisaks juhi isiklikele omadustele on oluline, et tal oleksid loodud sobivad töötingimused juhtkonna poolt. Selleks peaks juba kõrgemal tasandil olema paika pandud järgmised punktid:

  • Selge ja määratletud juhtimisroll: Juhil peab olema selge arusaam oma rollist ja vastutustest. Ta peab teadma, mida temalt oodatakse ja kuidas ta annab oma panuse organisatsiooni eesmärkide saavutamiseks.
  • Töötajate arv juhi kohta: Juhi töökoormus peab olema realistlik.
  • Juurdepääs administratiivsetele ressurssidele: Juhil peab olema juurdepääs vajalikele ressurssidele (koolitusvõimalused, infotehnoloogilised lahendused jne).
  • Võimalused aruteludeks: Juhil peab olema võimalus arutada oma töötajatega organisatsiooni eesmärke, strateegiaid ja muid asjakohaseid teemasid. See aitab kaasa koostööle ja probleemide lahendamisele.

Mis vahe on juhil ja liidril?

Mõisted juht ja liider ei ole teineteise sünonüümid, kuigi juht võib olla ka liider. Mis vahe nendel siis on?

Liidri roll

  • Keskendub enda ja töötajate arengule
  • Motiveerib oma meeskonda
  • Juhib ja viib tööd edasi
  • Innustab iseseisvat tööd
  • Töötab pikaajaliselt


Juhi roll

  • Töötab ametlikul ametikohal
  • Omab organisatsioonis erivolitusi
  • Vastutus personali eest
  • Eelarvevastutus
  • Langetab olulisi otsuseid

Erinevad juhtimisstiilid

Juhtimisstiil on viis, kuidas juht suhtleb oma töötajatega ja ettevõtet juhib. Tutvustame teile järgnevalt seitset kõige enam levinud juhtimisstiili:

  • Agiilne juhtimine – juht annab oma töötajatele vabaduse ja toetab neid algatusvõime ja iseseisvate otsuste langetamises. Agiilne juhtimine keskendub kiirele kohanemisele erinevate muutustega.
  • Coaching ehk mentorlus – juht aitab töötajatel oma oskusi ja tulemuslikkust arendada, annab töötajatele tagasisidet ning pakub tuge.
  • Situatsiooniline juhtimine – juht kohandab oma käitumist sõltuvalt olukorrast. Situatsiooniline juhtimine võib olla autoriteetne või delegeeriv.

  • Transformatiivne juhtimine – transformatiivne juht võib selge visiooniga ettevõtet julgustada oma tegevustes vastu võtma uuenduslikumat ja progressiivsemat lähenemisviisi.

  • Hariduslik juhtimine – hariduslik juht tegutseb töökohal kui õpetaja, aidates oma töötajatel arendada uusi oskusi ja teadmisi. Hariduslik juhtimine tähendab töötajatele selgitamist, mida neilt täpselt nõutakse ja kuidas nad peaksid eesmärke saavutama.

  • Usalduspõhine juhtimine – turvalisus, vastutus ja vabadus on usalduspõhises juhtimises peamisteks märksõnadeks. Juht loob keskkonna, kus töötajad tunnevad end turvaliselt ja usaldavad juhi otsuseid ja suuniseid. Töötajatele antakse palju vastutust ja ka vabadust.
  • Karismaatiline juhtimine – karismaatilised juhid tekitavad oma töötajates entusiasmi, kutsudes neid järgima visiooni ja eesmärke samal ajal neid ise juhendades. 

Korduma kippuvad küsimused

Töötajate kaasamine tähendab protsessi või töökultuuri loomist, kus töötajad tunnevad end väärtustatuna, motiveerituna ja osana organisatsiooni eesmärkidest ja visioonist.
Superviisor ehk juhendaja juhib ja jagab ülesandeid, kuid erinevalt juhist ei tegele superviisor inimeste tööle palkamisega.
Juht peab olema võimeline inspireerima oma töötajaid, soodustama meeskonnatööd, tegema kaalutletud otsuseid ning lahendama erinevaid probleeme.
Olemas on mitmeid erinevaid juhtimisstiile nagu: agiilne juhtimine, coaching ehk mentor juhtimine, situatsiooniline juhtimine, transformatiivne juhtimine, haridusjuhtimine, usalduspõhine juhtimine ja karismaatiline juhtimine.
Sobiva juhtimisstiili valimine vajab arusaamist nii organisatsiooni kultuurist, selle eesmärkidest kui ka meeskonna vajadustest. Analüüsi organisatsiooni väärtusi ja eesmärke, et mõistaksid milline juhtimisstiil aitab neid kõige paremini saavutada.
Muutuvas keskkonnas võib sobilik olla transformatsionaalne juhtimine oma selge visiooniga või paindlik juhtimine, mis keskendub kohanemisele ja kiiretele muutustele.
 

Värskeimad artiklid Sinu postkastis!

Kord nädalas saadame välja uudiskirja, mis sisaldab põnevaid artikleid ja nõuandeid, inspiratsiooni töökeskkondade sisustamiseks ning sooduspakkumisi.
Palun oota...
*Tellides uudiskirja kinnitan, et olen lugenud ja nõustun AJ Tooted AS privaatsuspoliitikaga.