Kasuta aktiivse koolimööbli eeliseid ja kujunda toetav õpikeskkond
Hea nii kehale kui ka vaimule
Aktiivse klassiruumi kontseptsioon põhineb üldtuntud teadmistel. On teaduslikult tõestatud, et füüsiline koormus mõjutab ajutegevust. Liikumine ja uute teadmiste omandamine on tihedas seoses ning regulaarne tööasendi muutmine tõstab keskendumisvõimet. Lisaks parandab varieeruv kehaasend lihasjõudu, tasakaalu ning vereringet. Seetõttu pakub aktiivne klassiruum nii vaimseid kui ka füüsilisi eeliseid.
Loe lisaks, kuidas füüsiline aktiivsus aitab õpilastel paremini keskenduda
Varieeruv kehaasend õigete klassilaudadega
Reguleeritava kõrgusega lauad pakuvad õpilastele rohkelt võimalusi. Nad saavad iseseisvalt valida, millal soovivad istuda või püsti seista – võib-olla isegi vahelduseks põlvili toolil seista või kasutada isteratast. See aitab vältida sundasendis olemisest tekkivat pinget kehas ning õppetööle paremini keskenduda. Teine võimalus on kombineerida madalaid klassilaudu kõrgete grupitöölaudadega, mille vahel vastavalt vajadusele liikuda. Nii on tagatud vaheldusrikkus ja varieeruv tööasend.
Erinevad tüüpi klassitoolid
Õigupoolest pole istumine halb, kuid on oluline, et seda ei tehtaks pikki perioode järjest. Kuna igaühel on veidi erinev arusaam õigest istumisviisist, on parim valik õpilastoolid, mis pakuvad mitmekülgseid võimalusi. Lisaks on saadaval erinevad tasakaalu- ja sadultoolid, mis toetavad sirgemat kehaasendit ning nende istme kõrgus on seatav vastavalt personaalsetele eelistustele. Tasakaalutoolil- või pallil ja sadultoolil istudes aktiveeruvad tugilihased, mis omakorda parandab rühti ja aitab vältida ebavajalikku pinget kehas. Ning seda kõike teadlikult pingutamata, tänu millele ei liigu tähelepanu oluliselt kõrvale. Mis võiks olla veelgi parem?
Aita õpilastel suunata üleliigset energiat, et parandada keskendumisvõimet
Paljude õpilaste jaoks valmistab raskust terve tunni vältel paigal istumine. Pealegi toetab liikumine uute teadmiste omandamist ning tõstab keskendumisvõimet. Mõne klassikalise või kokkupandava isteratta lisamine klassiruumi võib tulla kasuks õppetööle, aidates samas luua rahulikuma keskkonna. Mõlemad tooted on lihtsalt liigutatavad ning mugavalt ühiskasutatavad. Isteratas on terviklik lahendus ning kokkupandavat trenažööri kasutatakse koos tavalise õpilastooliga. Nüüd saadaval ka isteratta madalam mudel, mis sobib hästi kasvule 140 – 160 cm.
Vihje! Lisaväljakutse
Kujunda aktiivne õpikeskkond. Isteratta kasutamisel õppetöö ajal on mitmeid kasutegureid. Rattasõit ergutab vereringet ja tõstab hapnikutaset kehas, mis omakorda annab rohkem energiat ning parandab keskendumisvõimet.
Telli isteratas klassiruumi siit
Praktilised tahvlid mitmesuguseks otstarbeks
Püsti seismine toetab koostöövõimet, mis on oluline noorte arenguks ning rühmaprojektide õnnestumiseks. Grupitöö tulemuste kokkuvõtte saab kanda tahvlile. Lisaks ideede esitlemisele võimaldab see erinevatel rühmadel inspiratsiooni ammutada ja teineteiselt õppida. Samuti aitab tulemuste kuvamine tahvlil õpetajal lahendusi kontrollida ja näha, milliste teemadega vajavad noored rohkem tuge. Vali vastavalt vajadusele kas klassikaline valge tahvel või kaasaegne klaastahvel.
Ära unusta parandada õpikeskkonna akustikat
Intensiivsete tegevuste käigus kipub müratase klassiruumis tõusma, mistõttu on lakke ning seinale kinnitatavad helisummutajad väärt investeering. Tekstiiliga kaetud diivanid, vaheseinad ning paksud kardinad parandavad samuti helikeskkonda, seda teevad ka spetsiaalsed akustilised klassilauad. Ka kõik vaipkatted summutavad müra ning pakuvad õpilastele võimalust põrandal istuda. See ei kõla küll väga aktiivse lahendusena, kuid julgustab noori leidma erinevaid tööasendeid päeva jooksul. Just variatsioonid on üheks aktiivse klassiruumi aluseks.
Neli praktilist näpunäidet
- Eelista ratastel ja piduritega varustatud laudu, vaheseinu ning tahvleid. See võimaldab vaevata mööblit ümber paigutada ning kasutada ruumi väga eriotstarbeliselt – lisaks on see omaette aktiivne tegevus.
- Uuringud näitavad, et püsti seismine muudab inimesed aktiivsemaks ning tõstab koostöövõimet. Seda silmas pidades korralda rühmatöid kõrgete seisulaudade taga ning lase noortel tulemused ette kanda tahvli ees.
- Taimer on praktiline abivahend, mis võimaldab selgelt kuvada, kui palju aega on ülesande või klassitunni lõpuni. See teadmine aitab kannatamatutel õpilastel paremini olulistesse teemadesse süveneda.
- Telefonide jätmine lukustatavasse mobiiltelefonide hoiukappi klassitunni ajaks, aitab parandada noorte keskendumisvõimet ja loob parima võimaliku õpikeskkonna.
Variatsioonid ja liikumine on kaks võtmesõna aktiivse klassiruumi sisustamisel. Siinkohal sooviksime teada, kuidas saame abiks olla?