Täiusliku klassiruumi loomine – Andersbergi kool
Eksperiment parema tuleviku nimel
Andersbergi kooli renoveerimisel andis õppealajuhataja Max Frimanile täieliku loomingulise vabaduse täiusliku klassiruumi kujundamiseks 3.–5. klassi õpilastele. See oli eksperiment, et näha, kas nutikad sisustuslahendused edendavad õpetamismetoodikaid ning tõstavad pedagoogide ja koolilaste rahulolu.
Lisaks Maxile ja tema õpilastele oli uut koolimööblit võimalik katsetada ja tagasisidestada ka Maxi kolleegidel. Katse õnnestumisel sisustatakse ka ülejäänud klassiruumid uue mööbliga.
Koostöö hakkas kohe hästi sujuma
AJ Grupp liitus projektiga algstaadiumis ja kohe loodi head suhted nii Maxi kui ka kooli juhtkonnaga. Pärast mõningaid arutelusid haridusspetsialistidega, hakkasime koostama soovinimekirja. Maxi sõnul oli arenguruumi kõvasti:
"Varem olid klassiruumis ainult kõrged pingid ja toolid ning klassi ees vaip, millele õpilased said koolitoolist väsides istuda. Minu soov oli selle asemele luua mitmekülgne õppekeskkond, mis arvestaks ja toetaks iga õpilase vajadusi.“
Lapsed õpivad erinevalt
Eesmärk oli luua hõlpsasti kohandatav rahulik klassiruum, kus iga laps leiab enda õppimisvajadustele sobiva lahenduse. Näiteks mõned noored tunnevad end kõige mugavamalt oma laua taga, samas teised eelistavad istuda diivanil. Osad saavad paremini keskenduda omaette istudes, aga mõnedel on vaja oma liigsest energiast vabaneda, enne kui nad suudavad keskenduda. Veel oli Maxi jaoks oluline innustada lapsi lugema, et nende keeleoskust parendada.
Meie meeskond kuulas hoolikalt Maxi soove, misjärel kasutasime oma laia kogemuste- ja teadmistepagast hästi toimivate õpikeskkondade kohta ning koostasime tervikliku sisustuslahenduse, mis sisaldas hoolikalt valitud tooteid. Tulemuseks oli paindlik klassiruum, mis avab uusi võimalusi nii Maxile kui ka tema õpilastele.
Unistusest sai reaalsus
Tarnisime ja paigaldasime kogu mööbli ühe päevaga, sealhulgas varustasime Andersbergi kooli ka garderoobimööbliga. Terve klassiruum oli järgmiseks päevaks valmis kasutamiseks. Klassiruumi sai lisatud kaks reguleeritava kõrgusega lauda, isteratas, tasakaalutool, kaks kõrgete külgedega akustilist tugitooli, helisummutava vaheseina taha peidetud nurgadiivan, madalad toolid ja ratastega koolilauad, tänu millele on klassiruumi lihtne ümber paigutada, kui mõni ülesanne seda nõuab.
"Laste esimene reaktsioon oli "vau!", sest klassiruum erines varasemast märgatavalt. Esimesel nädalal jäid nad isegi pärast koolipäeva lõppu sinna, et lihtsalt uues keskkonnas aega veeta," ütles Max.
Tulemuseks on parem õppekeskkond
Max jagab sageli klassi pooleks ja õpetab poolt klassitäit, samal ajal kui teised lahendavad oma kordamisülesandeid.
"Väikeses rühmas on lihtsam asju selgitada, küsimustele vastata ja igat õpilast aidata. Uus laudade paigutus toimib väga hästi, sest varem istusid rühmad üksteisele lähestikku ja see mõjus häirivalt individuaalülesannete täitjatele. Nüüd saavad iseseisvalt töötavad õpilased klassiruumis hajutatult olla. Tulemuseks on vaiksem, rahulikum ja tõhusam õppekeskkond kõigile.“
Rohkem õpetamisvõimalusi
On selge, et uus lahendus meeldib nii õpetajatele kui ka lastele. Ka Maxi kolleegid on pilgu peale heitnud ja soovivad samuti oma klassiruume ümber kujundada.
"Suurim erinevus minu kui õpetaja jaoks seisneb selles, et saan valida, kuidas ma õppetundi läbi viin. See on privileeg, mille üle olen väga tänulik."
Uus koolimööbel on andnud ka õpilastele vabaduse valida endale sobiv lahendus.
"Üks õpilane, kes suutis kogu tunni jooksul harva tähelepanu pöörata, istub nüüd ühes tugitoolis ja jälgib kõike eemalt, kuid on endiselt klassiruumis ja töötab kaasa. Teine, kes varem käis ringi ja jutustas pidevalt teistega, väntab nüüd isterattal ning ei sega enam teisi, mis on positiivne muutus.“
Tooted, mida Andersbergi kool nüüd kasutab
Mugav istekoht innustab õpilasi lugema
Positiivne on ka asjaolu, et nurgadiivan ja tugitoolid on muutnud noortele raamatute lugemise atraktiivsemaks ja nauditavamaks, tänu millele areneb nende keelekasutus. Võimalus mugavalt istuda või pikali olla lihtsalt kutsub raamatut haarama.
"Lugemisest rääkides, üks õpilane istus raamatuga tugitooli ja ütles: "Nüüd tunnen end tõesti nagu kodus!" Ma arvan, et see on suurepärane tunne, mida klassiruumis kogeda,“ lõpetab Max naeratades.